Modelkeuze

Welk model is voor u als beginner geschikt om mee te leren vliegen?
Ook daarover lopen de meningen onder de vele vliegers uiteen.
Hier is ook weer de vraag van toepassing: waar wilt u in de toekomst met uw hobby belanden…
Bent u liefhebber van motortoestellen op brandstof of electro, of zweeft u liever op grote hoogte en is het de sport om op thermiek boven te blijven?
Deze keuze is ook van belang voor uw eerste toestel.
Om u alle kansen op slagen te geven, moet een eerste vliegtuig aan een aantal criteria voldoen.
De voornaamste zijn:

  • Eenvoud

Het toestel moet geen franjes hebben. U moet het snel en zonder al te veel hulp kunnen bouwen en ook kunnen herstellen. Intrekbare wielen, mooi afgewerkte (schaal)cockpit, navigatie-lichten e.d. zijn echt overbodig. Ze kosten u enkel meer bouwtijd en extra frustratie als uw eerste toestel iets overkomt.

  • Robuustheid

Een eerste toestel moet tegen een stootje of zelfs een stoot kunnen.
Harde of mislukte landingen komen in het begin frequent voor.
Een toestel dat onvoldoende robuust is zal na elk van zulke situaties herstelling vereisen, wat u meer tijd in uw bouwplaats dan op het vliegveld doet spenderen.

  • Traagheid

In het begin hebt u tijd nodig om over uw stuurcommando’s na te denken en om te luisteren naar de instructeur.
Een snel toestel geeft u die tijd niet.
Een eerste vliegtuig mag best snel kunnen vliegen maar het moet traag kunnen vliegen zodat u de tijd hebt om uw vliegtuig gade te slaan, uw reactie af te wegen en vervolgens effectief te reageren.
Bovendien kan een toestel dat traag kan vliegen ook traag landen.
Dat is een aspect dat u tijdens de training bijzonder zult weten te waarderen.

  • Stabiliteit

Een goede trainer is niet te klein of erg licht, daarmee worden de weersomstandigheden waarmee gevlogen kan worden een stuk uitgebreider dan bij b.v. een Easystar.
Een goede trainer heeft een vleugel met voldoende V-stelling, daarmee heeft een model goede stabiele eigenschappen in de bochten en bij het uitkomen daarvan. Mits goed uit getrimd zal een trainer met half gas horizontaal blijven vliegen.

terug naar Hoe en wat – verder naar Leren vliegen